Monday, May 11, 2009

Dubai, kau memanggilku???

Pagi tadi bos aku desak lagi aku suruh aku gi keje kat dubai. Dia kata aku ni muda lagi laaa. Banyak pengalaman keje laaa Pandai buat keje la...Bla bla bla bla laaaa.

Semalam tuan rumah tempat aku sewa sekarang datang jenguk aku. Kebetulan jumpa, sebab pagi tu aku ada buat keje emergency repair kat Pasir Gudang. Sampai je kat umah, tuan rumah aku tu tengah kait buah mempelam kat depan umah aku tu.

So aku pun tanya kat dia, sebab tahun lepas dia dah gi melawat negara UAE tu.

AKU: Ko rasa Dubai tu ada effect negative tak masa ekomi global tak berapa bagus ni?
Tuan Rumah: Tak la.
AKU: Asal pulak?
Tuan Rumah: Ko tau tak?
AKU: Tak tau pulak.
Tuan Rumah: Apa yang kau tau?
AKU: Mana la aku tau. Kau tak bagi tau lagi.
Tuan Rumah: Ohh...sorry.
Aku: Hampeh..
Tuan Rumah: Gini. Pak Arab ni semua simpan banyak duit kat US. So diaorang ni tak boleh senang-senang keluar duit sedebuk gitu aje.
AKU: Abih tu, macam mana diaorang nak enjoy duit depa yang banyak tu. Buang masa je simpan.
Tuan Rumah: So cara nak keluarkan duit tu, Pak Arab ni kene buat projek le. So diaorang ni buat le bangunan, apartment, highway bla...bla..bla. Asalkan boleh keluarkan duit. Soal projek gajah putih ke..apa-apa ke, tu bukan persoalannya. Janji dapat keluarkan duit diaorang.
AKU: Ooooo. Kayenyeeee Pak Arab ni ek. So tak membazir ke namanye tu.
Tuan Rumah: Membazir??? Mana ada membazir...Pak Arab tu dah banyak duit...membazir tu tak kenal dah. Kita yang tak berapa banyak ni....tahu la bab membazir. Yang penting duit mereka keluar dari simpanan US. Diaorang ni buat projek guna cash money. Apa nak risau. Ekonomi gawat ke, masalah globel ke, global warming ke...dia peduli apa....duit dia. Tu sebab projek dia jalan semacam je...walau pun tak ada orang nak sewa ruang pejabat kat bangunan yang tinggi mencakar langit. Satu lagi....diaorang ni tak ada buruh kasar nak keje membangunkan projek diaorang ni. So diaorang hire foreignworker. Tu yang ada peluang pekerjaan tu. Gaji pulak besar giler.
AKU: Dah....diaorang tak boleh buat keje sendiri ke???
Tuan Rumah: Ko ni...diaorang dah kaye....takkan nak jadi buruh kasar lak. Duit dah banyak...takyah keje lagi dah.
AKU: Ye tak ye gak.
Tuan Rumah: Dah ah...ko pegang tangga ni, aku nak naik tinggi sikit nak kait buah mangga tu.
AKU: Ye la..ye la.

Note: Dialog ini hanyalah rekaan dan tokok tambah yang terlampau untuk menyedapkan cerita aje. He..he..he.

1 comment: