Saturday, July 21, 2018

WACycles Timing Chips XC Challenge 2012

Ahad, 17 Jun 2012. Lokasi Bandar Seri Alam, Masai, Johor. Berlangsungnya satu acara perlumbaan MTB buat julungkalinya diadakan di sini. Apa yang menarik di dalam perlmbaan kali ini, selain disertai oleh ramai penunggang antarabangsa dan wakil negara (profesional la senang kata), acara ini juga memperkenalkan satu format catatan masa secara automatik kepada setiap peserta.

Di sini aku terangkan serba sedikit apa yang bakal berlaku kepada peserta. Setiap peserta akan dipecahkan kepada beberapa kumpulan dan setiap kumpulan seramai tidak melebihi seramai 200 peserta. Kemudian setiap peserta akan diberi "no. plate" dan jalur chip dilekatkan pada "no.plate" berkenaan. Nama peserta telah diprogramkan didalam setiap chip. Setiap kumpulan akan dilepaskan sela 5 minit.

Setiap "check point" (CP) juga diletakkan "transponder" (transmit & respond) kata melayu alat pengesan untuk "scan" setiap peserta yang lalu di atas atau dibawahnya. Jadi, dengan adanya sistem ini, keputusan catatan masa peserta direkord secara automatik mengikut turutan masa dari yang paling awal tiba sehingga yang paling terakhir tiba.

Pukul 7:30 pagi lagi aku dah ada kat Jalan Lembah tempat

No comments:

Post a Comment