Thursday, October 14, 2010

MUET: Speaking test

Today I went for MUET speaking test at SM Dato' Penggawa Timur, Masai, Johor.

MUET is stand for Malaysia University English Test (MUET). It has 4 parts of test:

1. Speaking
2. Reading
3. Listening
4. Writing

In speaking, I have to sit in a group of 4 candidates. In my group is among of matrix student from UiTM. They must pass their MUET minimum with band 3. Myself....band 2 is enough.

Back to speaking test, it has 2 part:

Part 1: Individual presentation
Part 2: Group presentation

Firstly, the group will given an issue to be discuss, and the issue will be devided with 4 different point to be elaborate individualy.

2 minutes will be given to each candidate to create their point to talk. After that, 2 minutes for precsent it individually.

After each candidate finish present their point, the group will given 10 minutes to discuss about overall issue. 10 minutes will be given to discuss and present about the issue.

Total I was getting trough in this test was 30 minutes.

After this, I must prepare for other 3 test.

Wish me luck. Thank you.

Up-date : I pass at Band 3.

Saturday, September 18, 2010

Jatuh Motor

Petang raya ke-2, lepas tengok orang memancing ikan kat kuala, aku pun nak balik le ke rumah bawak motor kak ipar aku, honda wave.

Sampai satu bulatan kecik, aku pun cuba la nak sagat pemijak, macam biasa aku buat dengan yamaha lagenda aku, cubaan pertama ...srekkk...kena...cubaan kedua...srekkk...brappp...yang aku nampak jalan tar...helmet dah terhantuk kat jalan....visor tercabut.

Aku sempat tengok jari aku calar sikit ..pas tu cepat-cepat bangun...aku tinggalkan aje vosor yang tercabut, terus jalan. Malu weh.

Sampai rumah kene bebel dengan bini..he..he..he. Dia tau aku memang suka kona baring...last-last terbaring gak aku.

Bila cek balik, lengan kanan aku calar, lutut kanan calar, ibu jari kiri calar....seluar BOTTON aku waaa....calar gak kat poket....bekas petak baik punya....sebab kat poket tu aku letak ExpressMusic aku. Handphon???..OK. Baju BUM merah aku...OK. Muka..OK...tak rugi pakai helmet kat jalan kampung. Safety first.

Pengajaran buat aku hari itu, jangan nak menyagat lutut dengan motor yang tak diketahui performance dan kestabilannya. Lain kali cek tayar belakang dan depan dulu, baru boleh nak kona baring.

Lepas hari tu, rekord menunggang (tak jatuh) selama 10 tahun aku tercalar. Hampeh tul.

Tuesday, March 30, 2010

Cara-cara untuk upgrade lesen B2 kepada B

2 minggu lepas aku agak sibuk dengan sekolah memandu. Apa lagi, kalau tak untuk meng upgrade kan lesen B2 aku ke B full.

Gini ceritanya.

First sekali aku tanya kat driving academy kat Pasir Gudang ni, camno nak upgrade lesen. So dia bagi serba ringkas macam mana.

1. Kalau nak upgrade, kena ada lesen L yang terdahulu (walau pun dah mampus 12 tahun lampau). Tujuannya, supaya dapat pengecualian ujian undang-undang.
2. Masuk kelas teori 2 jam.
3. Masuk kelas amali. Bawak motor kat litar ujian.
4. Tunggu 2 minggu, dapat lesen belajar memandu L.

Lepas dapat L, kena belajar menunggang selama 9 jam setengah, termasuk 30 minit untuk ujian penilaian sebelum menduduki ujian JPJ. Sebelum tu, kena pegang L selama sebulan.

So sekarang ni, aku dah 6 jam belajar menunggang. Lagi 3 jam aku nak buat masa minggu peperiksaan UTM nanti. Maka genaplah sebulan pada masa tu (lebih pun), jadi boleh le amik ujian JPJ.

Dowload and upload problem.

Now I'am back. Before, I experience pic uploading problem into my blog.

Sunday, February 7, 2010

Log In ID and Password

Hari aku banyak dapat cari balik log in id dan password untuk masuk segala benda yang memerlukan log in id dan password, antaranya ialah:

1. LHDN dengan e-Filling...dah 2 tahun aku miss guna e-Filling ni sebab tak ingat password.
2. Log in nak masuk wifiUTM. Almaklumlah, dah ada laptop baru, boleh guna kat kampus.
3. Log in nak masuk blog aku ni....tu sebab lama tak update...He..he..he. sorry ek.

Friday, November 20, 2009

My Dream Bike Since High School

Introduce to my dream bike since high school, Kawasaki ZZR.

The story is like this....

Longgg...longgg...time ago, during me and friends going back home from Saturday cocuriculume activity at school, we meet a convoy of big bike stop for fuel at Caltex Bidor. Most of bikers ride on this type of bike. Kawasaki ZZR1100.

Most of the riders are "Mat Salleh". Maybe from Singapore I think. This is the first time I take a close look at the big bike (superbike). On that time, this is the most sofisticated bike I ever seen. The panel is digital displayed. It is dificult to see this kind of bike in small town like Bidor (in that time laaa).

I look at all the riders dress with leather gear with fullface, wow..impresive.

Today, I just stop by at one motorcycle shop at Perling, JB to survey the 2nd hand ZZR250.

Insya Allah, I will get it soon.

Pic by www.fullmotorcyclewallpapers.blogspot.com

Monday, September 28, 2009

1 Malaysia F1 Team

Photo by Reuters

Aku bukannya tak bangga kalau Malaysia ada team F1 dia sendiri. Kalau ada peluang, aku nak join, sebab aku minat sangat dengan jentera F1 ni. Tapi, agak tergesa-gesa untuk pasukan ini menyertai F1 2010.

Bukan sahaja tergesa-gesa, malah boleh mencetuskan huru hara dan akhirnya "kampung tergadai".

Dengar cerita bukan sikit punya pelaburan untuk set up pasukan ni. Cecah ratusan juta jugak. Kalau dipikirkan balik, adakah baiknya duit itu digunakan untuk benda-benda yang berfaedah dan mendatangkan keuntungan berterusan.

Belanja untuk menyertai F1 ni kalau setakat 1 juta untuk satu perlumbaan bukannya cukup. Mana nak cari duit? Sapa nak melabur kat team yang tak tau perform ke tak? Boleh menang ke? Atau sekadar jadi back marker aje. Tu pun dah mujur dah, ada jugak point untuk dikumpul, tapi kalau asyik tersingkir je....buat mengabihkan boreh iyo.

Bagi aku, agak tak masuk akal je kalau tiba-tiba team ini wujud. Ye la....dah macam bukak kedai burger je. Sebut je...jadi. Tapi kedai burger kalau maju tak pe..kalau bungkus pun rugi tak banyak. Mungkin dah pulang modal. Tapi kalau masuk F1? Aku takut dah le bungkus, modal pun tak dapat pulangan...tapi ada yang dah jadi kaya raya...he..he..he. Jahat tangan aku ni.

Aku suka compare kedai burger sebab ia satu contoh yang mudah. Sebab tujuan kita sertai F1 bukannya sekadar nak menjulang nama Malaysia di serata dunia, ia juga satu cabang perniagaan dan sumber peluang pekerjaan.

Kenapa buka kedai burger?...Sebab ada sambutan dan atas permintaan ramai...Tapi kenapa kita nak sertai F1???? Adakah sebab permintaan ramai? Aku tak mintak pun. Ada sambutan tak? Kalau team 1 Malaysia tak ada pun sambutan tetap ada. So? Apa tujuannya?

Baiklah, so bila kita nak buka kedai burger apa yang perlu ada ialah kemahiran untuk masak burger dan bahan mentah yang murah dan mudah di perolehi. Aku rasa, semua orang yang biasa ke dapur dan boleh masak sikit-sikit boleh dah buat berger. Mula-mula slow la...bila dah lama-lama makin mahir dan laju sikit proses membuat burger. Bahan mentah pun banyak boleh diperolehi dan murah. Keuntungan menjual burger pun berlipat ganda. Ye la sebab modal sikit je.

Tapi bagaimana pula dengan industri F1 yang bakal kita ceburi nanti? Siapakah tenaga mahir kita...orang melayu ke orang putih? Kalau nak beli spare part F1 ada jual ke kat kedai spare part keter. Atau pun kat kedai potong. Ishhh...tak boleh nak aku bayangkan. Semuanya beres kalau ada wang. Tapi bukan sikit punya wang tau.

Apa-apahal pun semua bergantung kepada keinginan yang kuat. Kalau tak ada duit pun tak pe. Sebab kalau orang bekerja pasal duit ni lain ceritanya. Kita boleh tengok pada team Ferrari. Jenama Ferrari sahaja dah berapa lama wujud kat dunia ni. Kalau nak compare dengan jenama Proton...aku rasa tak adil la. Agak-agak proton paling sesuai di comparekan dengan jenama apa ek?

Tapi kenapa Ford tak serta F1??? Walaupun dah lama di muka bumi ini. Bagaimana pula dengan Toyota?? Jenama yang tenggelam timbul di arena sukan Rally Dunia. Porsh pulak??? emmm...

Senang cerita, jenama-jenama kereta lain ni tak sertai F1 sebab tak ada kepentingan sangat...sebab diaorang dah astablish kat dalam sukan motor lain seperti Drag Racing, Stock Car Racing, Daytona Racing dan tah macam-macam racing lagi. Tak payah nak terhegeh-hengeh nak masuk F1. Seperti yang aku cakap, macam business burger, buat untung di tempat sendiri dengan ada bahan mentah yang mudah dan murah.

Kat Malaysia ni sebenarnya dah banyak jenis sukan dah menaikkan nama Malaysia di serata dunia seperti squash oleh Dato' Nicol, Asian Road Racing (keter dan motor) dan yang terbaru sukan Drif. Cayalah. Sukan-sukan ni le sepatutnya kita upgradekan dan bantu, sebab apa...sama seperti teori business burger aku tadi....kita dah ada tukang masak yang berkemahiran, kena bagi dapur dan kedai yang canggih lagi untuk majukan lagi business burger.