Friday, October 9, 2020

Meningkatkan Taraf Hidup Dengan Kelulusan dan Pengalaman Kerja.

 Assalamualaiku dan salam sejahtera.

Posting kali ini mengisahkan tentang saya ingin mencuba nasib untuk meningkatkan kerjaya setelah memperolehi Ijazah dalam bidang Kejuruteraan Mekanikal.

Syarikat yang saya pohon masih dibawah satu kumpulan dengan syarikat tempat saya bekerja sekarang. Deskripsi tugas pun sama, jadi tiada masalah jika saya bekerja di syarikat berkenaan kelak.

Jawatan tersebut telah diiklankan di dalam "Internal Job Posting" syarikat untuk mengisi kekosongan jawatan sebagai Jurutera Kanan (gred EG11).

Pada 25 September 2020, saya telah dipanggil untuk sesi temuduga di Kuala Lumpur. Persiapan awal telah dibuat seperti menyediakan folder untuk sijil-sijil asal jika pihak penemuduga ingin melihat salinan asal. Siap sekali beli seluar baju dan tali leher. Al maklumlah, dah 22 tahun tak ditemuduga 😁.

Persiapan-persiapan lain seperti info-info teknikal dan latar belakang ringkas mengenai syarikat tersebut dikaji. Nanti kalau kene soal takdela tak tau langsung. Kalau tak tau buat apa mohon kerja kat situ kan?

Waktu temuduga, secara keseluruhannya saya tidak ada masalah, kelulusan ada, pengalaman ada (22 tahun tu, minimum 5 tahun je), pengetahuan teknikal dah macam air sungai mengalir, kalau bercerita 1 jam tak cukup, pengetahua pengurusan, pun dah biasa buat, budget, analisa, mengurus, merancang dan sebagainya semua pernah buat.

Cuma 1 je masalah dengan permohonan tersebut. Berkaitan dengan gred jawatan. Jawatan yang dipohon adalah bergred EG11, sedangkan saya sekarang berada pada gred EG9. Wakil HR mengatakan bahawa agak sukar jika saya terus melangkau ke gred EG11 kerana dalam jawatan kumpulan syarikat yang sama, saya tidak boleh melangkau gred. Saya perlu berada pada gred EG10 terlebih dahulu. Kalau naik kepada gred EG10 sekali pun, gaji saya tak naik banyak sebab dah "super senior". Dengan kehidupan di Kuala Lumpur, kemungkinan kos sara hidup agak tinggi dengan kenaikan yang sedikit. Lagipun syarikat tersebut menjalankan pernigaan yang memberi keuntungan yang sedikit. Hal ini yang membuatkan saya terpaksa berfikir banyak kali untuk menerima tawaran ini jika ditawarkan.

Bagaimanapun, tunggu ajelah keputusan dari pihak syarikat berkenaan.

Wassalam.


Sunday, September 16, 2018

Apa Itu LGBT?

Sekarang ni heboh di media sosial membincangkan pasal LGBT. Rata-rata netizen melemparkan tanggapan negatif terhadap golongan ini. Ya, sememangnya gejala ini melanggar fitrah kehidupan normal sebagai seorang manusia. Binatang pun kenal jantan betina kan?

Tapi adakah kita benar-benar faham tentang istilah LGBT ini? Mari kita sama-sama semak pemahaman masing-masing mengenai isu LGBT ini supaya kita lebih faham dan tidak menjadi fitnah kepada orang lain.

Maksud LGBT

LGBT adalah singkatan dalam bahasa Inggeris yang bermaksud:

L = lesbian / Lesbo, nafsu cenderung kepada antara wanita sesama wanita.
G = Gay, nafsu cenderung kepada antara lelaki sesama lelaki.
B = Bisexual, nafsu kepada kedua-dua jantina.
T = Transgander, menukar jantina secara total melalui pembedahan.

Di Malaysia kita biasa nampak golongan lelaki lembut, perempuan tomboi dan mak nyah. Tapi adakah mereka ini tergolong dalam LGBT ni? Mari kita mendalami secara asas perkara ini supaya kita tak menfitnah mereka ini sebagai pengamal LGBT.

Lelaki Lembut

Masa saya berkunjung ke SOGO baru-baru ini, saya dapati golongan ini ramai didapati di bahagian perfume kat ground level pasaraya tu. Kalau kat JPO JB, saya jumpa kat butik NIKE sebagai promoter pakaian sukan lelaki. Sorang lagi bekerja di TESCO Seri Alam sebagai customer service, dan last jumpa kat TESCO Kulai. Suara dia buat announcement memaklumkan waktu urusniaga nak tamat sebijik mirip suara perempuan. 

Dulu saya ada seorang kawan yang berpewatakan lembut semasa bersekolah dalam tingkatan 4 dan 5. Dia ni tidur sekatil dengan saya. Sekatil sebab katil asrama tu double decker...ha...ha..ha. Dia tidur katil bawah.

Bukan sahaja berpewatakan lembut, muka pun dah macam pompuan dengan bulu mata panjang dan melentik. Suara pun macam perempuan. Itu yang dikurniakan Tuhan kepadanya.

Tapi golongan lelaki lembut ni takde la sampai nak pakai pakaian dan perhiasan perempuan, cuma gerak geri mereka aje yang seperti perempuan tapi cara pemakaian takde la pakai pakaian perempuan. Cuma ada la penggunaan beg tangan atau tas tangan perempuan. Tapi sekarang pun dah ramai lelaki mengepit tas tangan seperti perempuan oleh disebabkan fesyen zaman sekarang. Tak terlepas juga kaum suami yang mencibit tas tangan si isteri. Ha..ha..ha.

Tomboi

Tomboi yang saya pernah jumpa ada 2 golongan. Golongan pertama ciri-ciri kewanitaan masih ada, cuma suka berpakaian seperti lelaki. Kalau berjalan pun dah takde lenggok seorang wanita. Tapi kadang-kadang boleh aje berpakaian wanita.

Golongan kedua pula totally nak jadi macam lelaki. Gaya bercakap, tingkah laku dan perangai sebijik nak copy macam lelaki. Kalau mulut celupar tu celupar jugak le. Maki hamun tak tentu pasal. Lelaki pun tak macam tu. Kalau isap rokok, macam dia aje yang champion. Bak kata pepatah macam poyo.

Tapi ada jugak yang couple dengan perempuan normal. Tak tau la kenapa pasangan diorang tu pilih tomboi.

Mak Nyah a.k.a Pondan

Kalau dulu-dulu pondan ni kita kenali berpakaian wanita, berpewatakan seperti wanita dengan menyimpan rambut panjang dan bersolek. Kalau yang advance lagi siap buat pembedahan plastik untuk membesarkan buah dada. Tahap sampai mengubah jantina tidak le saya ketahui sebab belum kaji sampai ke tahap tu.

Mereka dikenali menjalankan aktiviti pelacuran, tapi ada juga yang bekerja secara profesional sebagai pelakon, ahli perniagaan dan bekerja sendiri.

Bagaimana Mereka Boleh Jadi Begitu (Lelaki Lembut, Tomboi dan Pondan)

Pada pandangan saya mudah sahaja. Pertama, mereka ini telah ditakdirkan begitu. Tapi bukan kita nak salahkan takdir. Tapi itu yang sepatutnya kita sebagai seorang Islam percaya.

Kedua, mereka sudah ada naluri tersebut sejak lahir. Nak kata salah didikan ibubapa pun tak boleh jugak sebab dalam keluarga saya, saya ada seorang kakak. Lain-lain semua adik beradik lelaki. Tak jadi tomboi pulak kakak saya tu. Sebab takde naluri ke arah lelaki, maka kakak saya tak jadi seorang tomboi.

Nak kata ia pengaruh kawan-kawan pun tak boleh jugak sebab kalau pengaruh kawan-kawan menjadi punca masalah lelaki lembut, tomboi dan pondan ni, dah tentu golongan ini sama ramai dengan penagih dadah dan perokok tegar.

Kaitan Mereka Dengan LGBT

Sekarang kita renung kembali, di mana penglibatan mereka dalam isu LGBT ini?

Nak kata semua lelaki lembut adalah "Gay" tak betul. Nak kata golongan Tomboi mengamal "Lesbian" pun tak betul.

Macam mana pula golongan "Bisexual"? Lagi le susah nak kenal.

Kalau golongan pondan tu boleh le kita kata diorang ni golongan "transgander" bila nampak ada perubahan bentuk tubuh terutama sekali pada buah dada. Tapi tak 100% kalau alat sulit masih kekal asli dan masih boleh kembali ke pangkal jalan atau bertaubat.

Tanggapan Negatif

Bila masyarakat kurang pemahaman perbezaan golongan lelaki lembut, tomboi dan pondan ini dengan LGBT ni, itu yang menjadi huru hara. Habis semua golongan ini dipersalahkan kerana menjadi model LGBT sedangkan LGBT ni satu permasalahan yang kita tak dipertontonkan secara terang-terangan di depan mata (buat masa sekarang... masa depan tak tau lagi).

Aktiviti LGBT

Dalam kebanyakan laman web barat mengenai aktiviti LGBT ini ada menggambarkan bahawa kehidupan mereka adalah normal seperti kita. Cuma berbeza pada gaya aktiviti seksual mereka.

Seperti kehidupan kita sebagai suami isteri, aktiviti seksual mereka juga adalah sulit dan tidak akan dikongsikan pada orang lain kecuali golongan "Bisexual" yang suka bertukar-tukar pasangan.

Golongan gay pula tidak semestinya dia seorang lelaki lembut. Apa yang saya pernah lihat dalam web site barat, golongan gay ini ada yang sado-sado.

Keadaan yang macam mana mereka ini boleh diambil tindakan?

Bagi pendapat saya, mereka ini boleh diambil tindakan sekiranya ditangkap beserta beberapa orang saksi sama seperti kes penzinaan.

Kesimpulan

Kesimpulannya, agak sukar sebenarnya kita nak tuduh sebarangan kepada lelaki dan perempuan samada mereka ini tergolong dalam LGBT atau tidak kerana mereka adalah normal seperti kita kecuali si pondan. Aktiviti seksual mereka juga adalah sulit seperti kehidupan kita yang normal sebagai suami isteri. Sekiranya mereka ada melakukan aktiviti seksual, mereka patut diambil tindakan seperti pasangan normal yang melakukan penzinaan.

Penutup

Mereka juga adalah manusia yang lemah kadangkala tidak dapat kembali kepada fitrah kehidupan manusia normal mengikut jantina yang telah dikurniakan dan keinginan nafsu yang normal.

Ada kes golongan ini berjaya dipujuk untuk kembali ke kehidupan normal, tetapi telah kembali semula kepada kehidupan songsang setelah mendapat kritikan yang tidak membina dari netizen dari media sosial.

Saya ambik perbandingan mudah dengan penagih dadah dan perokok tegar. Golongan ini aje pun susah nak berhenti tabiat buruk mereka, apatah lagi lelaki lembut, tomboi dan pondan.

Apa pun golongan lelaki lembut, tomboi dan pondan ini dapat dikawal dari terus menjadi teruk sekiranya mereka tidak disisih masyarakat.

Akhir sekali sebagai penutup saya nak soal kembali.

Bolehkah kita hukum golongan lelaki lembut, tomboi dan pondan ini secara total sebagai Lesbian, Gay, Bisexsual dan Transgender?

Friday, August 31, 2018

Samsung Galaxy S3

I just bought a Samsung Galaxy S3 at Mesra Mall Kerteh, Terengganu.

Acually it is a tablet (TAB) with keyboard attached with it. I am very impress looking at it at a first time at Samsung outlet Aeon Tebrau City, Johor Bahru.

It function like a mini laptop, and I plan to used it to make make job done faster.

I am using it now typing this posting.

Saturday, July 21, 2018

WACycles Timing Chips XC Challenge 2012

Ahad, 17 Jun 2012. Lokasi Bandar Seri Alam, Masai, Johor. Berlangsungnya satu acara perlumbaan MTB buat julungkalinya diadakan di sini. Apa yang menarik di dalam perlmbaan kali ini, selain disertai oleh ramai penunggang antarabangsa dan wakil negara (profesional la senang kata), acara ini juga memperkenalkan satu format catatan masa secara automatik kepada setiap peserta.

Di sini aku terangkan serba sedikit apa yang bakal berlaku kepada peserta. Setiap peserta akan dipecahkan kepada beberapa kumpulan dan setiap kumpulan seramai tidak melebihi seramai 200 peserta. Kemudian setiap peserta akan diberi "no. plate" dan jalur chip dilekatkan pada "no.plate" berkenaan. Nama peserta telah diprogramkan didalam setiap chip. Setiap kumpulan akan dilepaskan sela 5 minit.

Setiap "check point" (CP) juga diletakkan "transponder" (transmit & respond) kata melayu alat pengesan untuk "scan" setiap peserta yang lalu di atas atau dibawahnya. Jadi, dengan adanya sistem ini, keputusan catatan masa peserta direkord secara automatik mengikut turutan masa dari yang paling awal tiba sehingga yang paling terakhir tiba.

Pukul 7:30 pagi lagi aku dah ada kat Jalan Lembah tempat

Fixie, Perlumbaan Raja Bukit.

Pada 2 June 2013 lalu, Rinting Bikers Club telah menganjurkan satu perlumbaan fixie untuk merebut juara bukit di Bandar Seri Alam, Masai, Johor.

Format perlumbaan adalah seperti berikut:
1. Peserta dikehendaki menghabiskan 7 pusingan tasik Bandar Seri Alam.
2. Mendaki bukit sehingga menamatkan perlumbaan di puncak "bukit love".

Total jarak kayuhan adalah 18-20km.

Kita Kembali Lagi Ditahun 2018.

Assalamualaikum,

Dah lama sungguh saya tak berblog ni. Ntah le kali terakhir tahun bila. Tapi rasanya memang dah lama sangat rasanya.

Anak saya yang sulung pun dah tingkatan 3 sekarang di MRSM JB. Ambik PT3 le tahun ni. Tengah straggle la tu dengan segala benda ujian dan tugasan. Anak no 2 pulak dah darjah 2 di SKTR2 dan yang no.3 nak masuk 3 tahun hujung tahun ini.

Rasa cepat masa belalu. Aku pun dah nak habis study kat UTM dalam jurusan Kej.Mekanikal. Subjek dah tak banyak lagi. Pejam celik pejam celik dekat 10 tahun aku belajar kat sini. Hebat sungguh. He..he..he. Sekarang ni cuma nak hantar report Latihan Industri, Buat Projek Sarjana Muda 2, ambik subjek Heat Transfer dan Control. Sekarang tengah ambik subjek Ekonomi Kejuruteraan.

Pasal orang tua aku kat kampung pulak, ayah aku dah tak berepa sihat lagi. Dia kene buat dialisis setiap minggu. Mak aku sihat lagi. Cuma kengkadang sakit-sakit kaki.

Mak mertua aku pulak sekarang ni dah duduk kat umah baru. Rumah kayu lama dah dirobohkan dan tanah di sekitarnya dibuat rumah batu dan kedai 3 pintu untuk disewakan untuk pendapatan sara hidup. Mak mertua aku ni dah tak buat dah service sebagai cleaner. Dah tak larat.

Sepanjang sunyi dari dua blog ni, ramai jugak kenalan aku dah meninggal dunia. Ada yang kene strok, ada yang sebab jantung dan ada juga yang disebabkan oleh kanser. Sihat sihat macam aku ni pun tak terkecuali mendapat penyakit jugak. Batu karang dalam buah pinggang.

Kali pertama tahu mendapat batu karang ni pada tahu 2006. Batu tu keluar sendiri dengan makan ubat. Awal tahun 2018...lepas raya cina aku kene kali ke dua di sebelah kanan dengan sais 9mm. Bulan 3 operate keluarkan selepas 2 minggu diselitkan satu stem dalam salur buah pinggang ke pundi kencing.

Ingatkan dah selesai, rupanya datang balik baru-baru ni. Lagi besar dan lagi banyak. 3 bijik semuanye. 1 kecik sebelah kiri dan 2 besar di sebelah kanan. Yang sebelah kanan salah satunye dah tersangkut kat salur ke pundi kencing. Sakit wooo. So masa blog ni dikarang, aku dalam cuti hospitalization la 10 hari start pada 16 Julai sampai 25 Julai.

Mungkin sebab aku minum air mineral. Rupanya air mineral yang botol biru tu tak bagus untuk pesakit batu karang macam aku ni. So lepas ni minum air minuman aje la. Bagus pun. Murah sikit.

Oklah, nasihat aku pada semua pembaca, jaga-jagalah kesihatan masing-masing. Jaga makan dan minum, lebih-lebih lagi pada kita yang dah berumur 40an.

Monday, February 8, 2016

Happy New Year 2016 & Happy Chinese New Year

Assalamualaikum & Ya Sallam to all bloger and blog reader.

First of all, I would like to wish (may be not too late) happy new year 2016 to all people around the world.

Hopefully, this year we live in peace world.

Thank you.

Tuesday, June 11, 2013

Pochong Nite Ride 2013, Bandar Tiram Johor (8 Jun 2013)

Pada 8 Jun 2013, aku berkesempatan menyertai Pochong Nite Ride (PNR) pada tahun ini (2013). Tahun lepas aku baru sangat berjinak dengan sukan berbasikal (MTB) ni. Pada tahun itu juga aku hanya berkesempatan mengikut team OJCT (yang menganjur acara tersebut buat pertama kali) menjejak laluan PNR12.
Oleh kerana aku ada banyak komitmen lain pada setiap hujung minggu, aku membuat keputusan untuk menyertai PNR13 ni pada saat akhir. Tak banyak persediaan yang aku buat utuk PNR13 ni cuma siap sedia basikal, lampu, spare tube yang dibeli pada saat akhir, pam tayar, botol air dan kayuh memanas badan 2 - 3 kali je sempat pada minggu tu.

Aku berangkat ke tapak acara (Bandar Tiram) dengan menumpang pick-up Yusdi. Hujan lebat yang turun selama lebih kurang 30 minit menyebabkan perjalanan kami agak perlahan kerana jem. Tapi takpe....bukan kita aje yang lambat, peserta lain pun ada juga saing sekali lambat.
Sampai je ramai dah peserta bersiap sedia, nak cari parking pun susah. Terpaksa parking jauh. Masa cuma ada 1 jam aje untuk kita bersiap dan berkumpul di starting line.
Kat starting line semua dah stand by kat depan pntu gerbang. Oleh kerana system cip digunakan pada acara ni, tak kisah la duduk kat mana pun, masa akan dicatat pada awal dan akhir oleh pengimbas.
Tepat jam 8:30 malam, peserta dilepaskan.


Dari Starting Ke Check Poin 1

Lebih kurang 8:30 malam peserta dilepaskan. Laluan yang digunakan adalah jalanraya Tiram-Kota Tinggi. Selepas jalanraya, peserta terpaksa berasak-asak mendaki laluan sempit, beralur dan berbatu longgar. Pendakian aku tiada masalah, cuma terpaksa mengelak peserta yang terhenti di tengah laluan selain mengelak batu longgar dan alur air.

Laluan diteruskan di atas kawasan lapang (yang baru ditanam rumput) dan dirasakan tidak rata. Di situ peserta terpaksa memanjat batas. Lepas tu downhill atas laluan berbatu dan di kanan laluan tu kita boleh dengar bunyi air mengalir macam ada alur air kat situ.

Kemudian keluar semula ke jalan besar. Aksi kejar-mengejar dan potong memotong banyak belaku kat sini. Aku kayuh biasa je, malas nak bazir tenaga....jauh lagi perjalanan.

Sampai kat CP1, peserta diberikan air sahaja, tiada pisang. Memang plan aku untuk tak berhenti di CP1. Dapat je air botol tu, curah je atas kepala.....perghh...sejuk. Balance-nya aku teguk.

Ke Check Point 2

Laluan sini guna jalan kampung. Aku familiar sangat laluan ni, sebab aku pernah ikut jejak laluan PNR12. Cuma alirannya menyonsang. Penduduk kampong, terutama sekali kanak-kanak seronok sekali menonton kami berkayuh. Ada jugak suara makcik-makcik menyakat, "bukit ni rendah aje, kat depan tu lagi tinggi", psycho je makcik tu, ada aku kesah. Laluan sini macam roller coaster. Naik, turun, naik, turun....tak penat sebab jalan tar.

Sampai satu downhill, yang sangat-sangat aku familiar....siap bagi warning kat peserta lain supaya berhati-hati sebab kat situ ada "speed bump".

Apa lagi, masing-masing melompat la....termasuk le aku. Akibatnya, botol air aku terbang. Adoi. Mana aku nak cekau air masa kayuh ni? Masa KIP Jamboree dulu aku pernah jadi kes gini, aku siap patah balik ambik botol air. Kali ni tak dapat nak diselamatkan botol air tu. Sebelum tu pun dah banyak botol air peserta lain aku nampak berterabur kat atas jalan.

Ada satu downhill jarak jauh....best sebab jalan tar. Kelajuan aku tak tau sebab basikal aku tak ada meter. Kat hujung downhill ada selekoh tajam ke kanan. Apa lagi, tarik brek belakang sesedap rasa (tak lock tayar), terus ambik selekoh tu macam aksi MotoGP. Ada peserta kat belakang aku macam seronok menikmati downhill tu, nasibnya tak diketahui sebab apa yang aku ingat, aku dengar bunyi tayar bergesel dengan jalan agak panjang bunyinya.

Sampai kat CP2 aku cuma ambik air je. Pisang tak ambik. Minum sikit....selebihnya aku letak kat tempat botol.

 Ke Check Point 3

Lepas je CP2, laluanya 100% takde tar. Melampau sangat aku kata offroad sebab offroad ni laluan takde bentuk jalan. Tapi aku gambarkan laluan ni laluan yang kenderaan boleh lalu cuma tak diturap. Dah la lepas hujan, lopak sana sini. Kalau tak lopak pun tambakan pasir menjejaskan kelajuan. Mana taknya, macam kayuh dengan tayar kempis.

Laluan sini memang gelap, tak macam lalauan sebelumnya yang ada lampu jalan. Di sini lampu yang dipakai amat penting untuk menyuluh laluan dan menjejak tanda trail.

Tak banyak benda yang boleh aku gambarkan di laluan ke CP3 ini kecuali kayuhan mendaki yang banyak (tak kesudahan), jalan yang berlopak, berselut, berpasir dan gelap.

1 km untuk sampai ke CP3 dirasakan sangat jauh. Kadang-kadang rasa sakit kat kaki (krem) mengganggu kayuhan. Dah le naik bukit. Spray dengan pain killer pun dah tak jalan. Jalan pun dah macam robot, tak boleh nak bengkok kaki.

Akhirnya sampai juga kat CP3. Kat situ aku rehat lama sikit, teguk 2 botol air dan pekena sebijik pisang. Sebelum menyambung kayuhan....sempat membuang hajat kecik dulu.

Ke Penamat

Selepas aje CP3, peserta keluar ke jalan utama JB-Kota Tinggi. Kat sini laluan atas jalanraya aje sehingga ke penamat.

Kesimpulan

Bagi aku, kayuhan malam ni memang mencabar dalam hutan atau off road. Kalau tak ada periapan rapi seperti lampu yang sesuai, mental yang tinggi dan berani, memang putus asa kat dalam hutan tu. Apapun pihak penganjur memang terbaik.




Tuesday, June 4, 2013

Minggu Yang Sibuk

2 minggu kebelakangan ini dan kehadapannya agak sibuk sekali dengan bermacam aktiviti. Dengan basikal, cuti sekolah, anak-anak, study, exam dan kerja.

Minggu ni aje kat tempat kerja 2 orang staff tak ada sebab gi umrah. Antara orang yang terpenting adalah kerani aku. Bagi aku kalau boss takde takpe....kerja tetap jalan. Kalau kerani takde...kerja aku tak jalan.

Mana taknya, kalau dulu aku main order aje, sekarang ni...semua kene buat sendiri. Paling kritikal ialah memastikan stok supply tak terputus. Kalau tak mampus.

Filing memang hancus la....siap la dia balik dari umrah sok....letih la layan filing.

Apa pun aku doakan agar kerani aku tu sihat sejahtera dan selamat menjalani umrah.

Saturday, July 28, 2012

Terawih @ Surau Kampung Dato' Kamaruddin, Bidor

Kebetulan aku gi shoping @ KL semperna bulan Ramadhan tahun ini (2012), aku mengambil kesempatan balik ke kampung. Apa taknya, 2 kali mengulang ke SOGO beli baju raya untuk anak-anak.

Hari petama kat KL aku dah miss sembahyang terawih, so hari kedua (@ kampung) aku kena sambung ibadah tu kat sini.

Malam tu aku gi awal....sebelum azan Isya' aku dah sampai kat surau tu. Sampai je aku tengok tak ramai jemaah yang datang. Kalau dulu, ramai jemaah dikalangan kanak-kanak membanjiri surau dan pada masa yang sama, keadaan surau pada masa itu agak meriah dengan suara kanak-kanak.

Lepas wuduk, aku terus buat masuk buat solat sunat. Kat dalam surau, kedengaran suara makcik-makcik tengah rancak bersembang ntah apa. Pakcik-pakcik pulak? Ntah la....beberapa kerat aje.

Lepas azan Isya' baru le nampak pakcik-pakcik masuk buat solat sunat dam standby nak solat Isya' pulak.

Lepas solat Isya', bilal pun berselawat menandakan bermulanya solat Tarawih. Aku kira dalam 5 saf aje yang penuh dalam ruang sembahyang lelaki. Mana la perginya budak-budak muda sekarang ni? Kalau dulu budak-budak sekolah yang memenuhi separuh ruang solat ini. Dah menjadi kebiasaan....awal Ramadhan, solat Terawih penuh...lepas tu beransur kurang jemaahnya.

Kalau dulu setiap kali selawat...sahutan selawat berkumandang dengan besemangat, tapi sekarang.....lemah gemalai. Slow aje. Adoi...sedih.

Lepas lapan rokaat...ada yang dah keluar. Tinggal la 2 saf....tu pun tak penuh saf kedua. Aku pun berhajat nak buat 8 aje....tapi sebab imam ni ekspress semacam je, tu yang aku teruskan sampai habis.

Seperti kebiasaan, selepas solat Tarawih, jamuan moreh (makan-makan) diadakan kat luar surau. Aku intai-intai jugak kut-kut ada anak dara yang cun-cun. Hasrat aku nak tengok awek cun tak kesampaian....yang ada semua makcik-makcik. Mungkin diaorang uzur kut.

Masa minum kopi 'O' manis (bahaya tul pakcik-pakcik sini minum manis-manis tiap-tiap malam) aku pun mula buat kesimpulan sendiri, bila difikirkan semula apa yang berlaku pada malam tadi, aku boleh andaikan bahawa penduduk Kampung Dato' Kamaruddin ini sudah menjangkau umur golongan warga emas. Kalau dulu-dulu anak-anak mereka memenuhi ruang solat dan memeriahkan solat Terawih, tapi sekarang mereka semua telah berhijrah.

Beginilah nasib kampung-kampung yang sudah boleh dianggapkan sudah memasuki fasa tua, seusia dengan umur adik aku, dan jika tiada generasi muda yang menggantikan masyarakat di sini, kemungkinan masa depan Kampung Dato' Kamaruddin malap dalam jangkamasa 15 tahun yang akan datang.

Wednesday, June 20, 2012

WACYCLE: XC Timing Chip Challenge 2012

Event Poster


Event Trail

This is my first competition on MTB race. Before, I just participate in MTB jamboree and normal cycling event. But this time is totally different from my normal cycling activity.

This competition is about race again time. That mean, I need more practice...really hard practice. Physical training is not enough. I need mentally, technically and planning preparation.

Since I knew about this competition about 2 months ago, I start to do my own practice...starting with hill climbing. Then, training for sprint.

Sometimes, I follow Wacycles team cycling from Bandar Seri Alam to Plentong International Go Kart circuit off road.

Since I bought Cat Eye two months ago, it recorded more than 200 km. Before I cycle to survey Pochong Night Ride trail at Ulu Tiram.

Sunday, June 3, 2012

MTB Training For Speed: Kayuh Laju

Hari ini puas buat latihan kayuh gasak sejauh 10 km dengan pelbagai corak muka bumi. Masa yang diambil selama 26 minit. Kira 13 minit untuk setiap 5 km. Lebih 1 minit aje dari masa yang diambil semasa latihan sprint 5 km.

Macam-macam teknik aku reka untuk melajukan kayuhan dan menguatkan stamina dan otot. Antaranya ialah mendengar lagu rancak.

Hari ini jugak aku dah reka satu teknk kayuhan giler-giler untuk mencapai halaju yang lebih tinggi. Teknik ni rahsia lagi....tapi berkesan. Tunggu aje la pendedahan dalam perlumbaan aku akan datang.

Gambar dibawah ini ialah kawasan dimana aku buat latihan kayuhan gasak. Kat area rumah aku je.

Taman Bukit Rinting. Memang seindah rupa.

Aku tak tau nak ukur tinggi bukit tu macam mana. Tapi kalau dibandingkan dengan tinggi signboard dan van tu, tinggi jugak la. Jarak dia lebih kurang 300m untuk sampai puncak.

Yang ni pulak permandangan dari sebelah lain jalan di atas. (Taman Bukit Rinting). 

 Ketinggian sama, cuma jarak dakian agak pendek, lebih kurang 150m sahaja. Jadi pendakian agak curam. Kayuhan kali pertama ok...kayuhan kali kerdua...kene tukar gear rendah le.

Di sinilah aku buat latihan kayuh gasak bukit. Bukan kayuh sempoi....kayuh gasak ni mendaki selaju yang boleh.

Saturday, May 5, 2012

Cara-cara Membuat Tempoyak Asli

Hari ini pagi-pagi dah hujan. So tak boleh la nak buat aktiviti riadah pagi ni. Time gini semua plan dah lari. Jadi idea aku hari ini ialah buat tempoyak.

Isi durian ni aku dah beli semalam kat Pasar Kip Mart Masai. Ada yang 3 pek RM20 dan ada 4 pek RM20. Bodek punya bodek, yang 3 pek RM20 aku dapat 5 pek RM20.


Kerja memperisi durian.


Jaga kebersihan.


Balang dah nak penuh, isi durian banyak lagi tu.


Ni kene padatkan.


Dah nak penuh balang.


Tak boleh penuh sangat, kene tinggalkan sikit ruang untuk dia bernafas. Nanti dia mengembang.

Inilah cara membuat tempoyak durian asli. Simpan dalam peti sejuk untuk tahan lama.

Selamat mencuba.

Update terkini: Hari ini aku dapat call emergency dari bini aku kata tempoyak meletup. Tempoyak aku meletup kat dalam peti ais. Nasib balang tak pecah, cuma penutup aje terpelanting.

Thursday, May 3, 2012

Kayuh Cuti Hari Pekerja 2012

Semperna cuti Hari Buruh 1 Mei 2012 ni, aku ikut Wacycles kayuh dari Bandar Seri Alam sampai Plentong dan balik semula Bandar Seri Alam. Total kayuhan dalam 25 km. Sebab aku kayuh dari umah aku kat Megah Ria, total kayuhan aku hari itu jadi 38 km.


Berkumpul @ Restoran Al Alif, Seri Alam.


Pekena sarapan dulu sebelum kayuh.


Belek basikal orang lain. 29er tu. 


Belek-belek lagi.


Mata Kucing yang aku baru beli semalam.


Beskal aku yang sempoi.


Sempoi.


Baru masuk.


Kita baru nak masuk, abang ni pulak keluar. Kata dia terjatuh. Ada hal lain la tu. Kene balik.


Baru lepas 1st DH.


DH pakai gear besor? Bukan apa, lepas DH kene daki tebing.



Tempat melepaskan hajat. Nak terkucil pulak.


Tengah repair masalah bunyik negong..ngong...ngong pada brek caliper.


Adjust sikit.


Settle masalah.



Berhenti lagi...Bila la nak sampai destinasi.


Ntah kali keberapa rehat ni.


Rehat lagi.


Perasan tak ada orang kat depan tu? Tengah buat apa ek?


Baik punya pokok sawit.


OK...sambung kayuh.


Isyh...rehat lagi. Penat beb daki bukit.


Bila nak sampai ni?


Sampai dah. Litar Go Kart Plentong.




Kita minum dulu sebelum kayuh balik ke Seri Alam.


Sampai umah, satu lagi hal kene buat......cuci basikal.


Ok..dah bersih.

Keseluruhan kayuhan aku hari ini terbaik....trail pun best. Lepas ni aku nak ulang kayuh lagi.

Sekian.

Monday, April 30, 2012

Kayuh Cuti Hari Pekerja

Memang elok benor le. Semalam teman beli mata kucing, malam tadi jugak teman pasangkan kat beskal teman. Masa beli tu, teman dapat tau yang tokey kedai beskal nak buat off road kat Seri Alam...45km dengan 23 km.

So hari ini teman nak gi ngayuh le...test sekali mata kucing yang teman pasang tu sekali.

Harap-harap mata kucing teman tu perform dengan cemerlang sekali.

Mata kucing = Cat Eye...ala brand barang beskal....aku beli speedo meter dari Cat Eye...ok la untuk permulaan ni. Ada duit tebal sikit aku nak pasang GARMIN.


Wednesday, April 25, 2012

Lesen B full.


Oleh kerana melepas nak pakai ZZR (sebab tak cukup budget nak bayar muka), aku pun beralih kepada mengupgradekan lesen motor aku dari B2 kepada B full.

Bak kata, kalau nak berangan tu, biarlah berasas sikit. Tak le terbatas dek lesen yang hanya layak untuk menunggang sampai 250cc je. Baru le boleh berangan motor superbike.

So, aku pun pegi le kat driving academy kat Pasir Gudang tanya lebih kurang, lepas tu amik brochures. Balik umah, pikir 2-3 kali, sebab kos keseluruhan ialah RM790. Tu pun kalau tak sangkut apa-apa.

Lepas 2-3 hari pikir, aku pun pegi balik kat driving academy tu, bayar RM345, terus booking kelas teori 2 jam.

Dalam kelas teori ni, tak ada apa benda baru yang aku boleh belajar. Biasalah, rider otai macam aku ni. Pengalaman lebih. Dah jauh berjalan. Budak-budak baru nak kenal motosikal boleh le cerita.

Habis kelas teori, aku book pulak belajor menunggang. Belajor menunggang ni mengambil masa selama 9 jam setengah. 9 jam untuk belajar, setengah jam lagi ada ujian penilaian yang dipanggil QTI.

Kalau nak test JPJ, lesen L kene matang dulu. Tempoh matangnya ialah 1 bulan. So pandai-pandailah adjust nak belajor tu.

Belajor menunggang? Apa ingat kita tak reti nak bawak motor ke? Bukan masalah tu, dalam kelas menunggang ni, aku belajar tips-tips penting untuk lulus ujian JPJ ni. Tips ni aku tak nak bagi tau lah...korang pergi belajor sendiri.

Genap sebulan lesen L aku pegang, maka aku pun layak diuji oleh JPJ. Bayor lagi RM445.00. Tiba masanya, aku pun diuji. Tapi sebelum tu, ada la sedikit proses, kena sign form, pakai nombor kat baju dan uruskan apa-apa yang patutlah.

Selesai je urusan tersebut, pegi le kita ke litar ujian. Mentang-mentang le aku ni calon ujian paling senior, dia bagi aku mula-mula jalankan ujian. Pembuka tirai le katakan. Tunjuk macho la sket.

Aku tau, motor Virago ni memang bermasalah, sejak aku first time kerjekan dia. Hari ni, awal-awal lagi dah meragam. Taknak hidup. 2 -3 kali aku start, tak nak hidup. Pass pada instructor...mula-mula tak nak hidup, pas tu...hidup jugak. Sejuk lagi kut. Bila dah di test, ok, instructor pas pada aku.

Maka bermulalah ujian Bahagian 2 motosikal aku.

Ujian Bahagian 2 ni macam ujian kemahiran mengendali. Cabaran pertama ialah titi, kedua, slalom 7 kon, ketiga brek kecemasan, keempat angka lapan, dan kelima selekoh.

Semua ini aku hadapi dengan tenang.

Selepas itu, terus masuk ujian Bahagian 1, iaitu litar jalanraya. Kat sini calon akan dinilai dari segi pengendalian dan insyarat tangan.

Ujian ini jugak aku lalui dengan tenang, walaupun sekali enjin motor aku mati masa berhenti kat simpang.

Habis ujian, ambil kertas ujian kat pegawai pemeriksa, terus hantar kat pejabat driving school. Seminggu lepas tu, lesen pun siap.

Oleh sebab aku dah lama pegang lesen, so lesen P takde makna lagi.

Begitulah serba sedikit panduan untuk korang semua nak up-grade lesen B2 kepada B full.

Selamat berjaya.

Kip Mart MTB Jamboree 2012: Part 3

Laluan kali ini banyak mendaki dari "down hill". Memang mencabar minda tul bila tengok jalan yang lurus nampak dia punya alun. Pergh.



Lepas on-road sejauh 5km, masuk off road balik. Kali ini jalan ladang sawit balik. Tak bayak benda menarik yang boleh aku cerita kat sini sebab laluannya masuk kawasan kampung sikit.

Ada satu kawasan kampung tu, keadaan trail tengah down hill, ada pulak sebijik motor duduk kat tengah jalan. Membazir je tanaga kinetik aku masa down hill sebab kene tarik brek. Bukan apa, tenaga kineti tu aku perlukan untuk naik bukit balik selepas down hill tu. Maka aku mendaki dengan tenaga yang dah sampai nak kering. At last, aku tak larat kat tengah tengah. Berhenti jap minum teh hijau.

Masa lepak tu aku perati beskal orang lain. Beskal idaman aku pun ada. SPECIALIZED. Tak pe...ko jalan dulu...nanti aku kejor.

Bila tenaga dah pulih, aku pun bedesup terus ke CP3. Lepas CP3, laluan ikut line PUB sikit mendaki. Lepas tu masuk ladang sawit, ada down hill. Aku tersalah tengok tanda arah. Nampak je anak panah aku terus masuk. Rupanya simpang tu kat depan lagi. Aku dah masuk awal. Trail sebenarnya ada kat sebelah, tapi aku kene turun tebing tinggi. Terpaksalah aku turun beskal lompat tebing untuk masuk trail sebenar.

Trail kat sini agak keliru sikit, ramai jugak yang tersalah arah dan ada jugak tak perasan penanda arah. Down hill pun banyak. So masa ni la aku boleh jimat masa.

Bila dah sampai satu kawasan perumahan yang dalam pembinaan, aku dah agak, CP4 tak jauh lagi. Lepas je trowong landasan keretapi, sampai la kat CP4. Dari sini ada 5km untuk tamat.

Trail sini sama aje dengan trail sebelumnya. Ada kala kene guna laluan lembu. Nasib lembu tak melepas hari tu. Ada jugak peserta yang terputus rantai. Alamak...kesian. Kene tolak beskal. Yang bocor tayar pun ada jugak. Almaklum, laluan ni pun jadi tempat pembunagan sampah. Mungkin ada objek tajam yang boleh membocorkan tayar. Aku pun mula berhati-hati takut tayar bocor.

Sampai aje kat laluan paip gas, lega rasanya...sebab dah tak jauh. Laluan seterusnya melintasi padang yang berlumpur. Aksi yang tak dapat aku lupakan ialah apabila sorang penunggang tak berjaya melepasi satu parit. Ingatkan tak dalam, apa lagi endo kat situ. Aku tak nak ambik risiko...so turun dan tolak.

Lepas padang lumpur, masuk jalan biasa sampai Kip Mart. Oleh sebab lumpur dah tebal, kayuh pun rasa berat.

Lebih kurang pukul 12:30 tgh aku sampai di garisan penamat. Dapatlah medal pertamaku dalam dunia MTB. Terus cari air free. 100 plus dengan red bull.

Makan tengah hari untuk event ini disediakan oleh Marry Brown..nasik lemak sejuk. Lepas makan gi basuh beskal. Lepas tu tunggu untuk acara seterusnya....cabutan nombor bertuah.

Hadiah pun semua menarik, frame basikal, tayar, jersi, botol air, fork sehingga paling cikai, hamper mamee. Tapi hadiah utama pada hari itu ialah sebuah basikal klasik yang bernilai RM3000.00.

Walaupun nombor aku tak bertuah buat kali ini, tapi aku puas hati dengan trail yang disediakan pihak penganjur. Tidak terlalu sukar dan tidak terlalu mudah. Budak kecik bawak basikal 16 inci pun boleh habiskan kayuhan.

Kata penutup dari aku, Kip Jamboree 2012 memang best.